Norwegia 2024

Z Gdańska na Nordkapp

Mam wielką przyjemność zaprosić Was na wieloetapowy rejs morski mojego autorstwa, z Gdańska aż na samą północ Norwegii! Jest to projekt flagowy na rok 2024. We współpracy z grupą Morskie Szwędaki pożeglujemy poprzez Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie, Skagerrak, Morze Północne, Morze Norweskie aż na skraj Morza Barentsa. Serdecznie zapraszam do udziału w naszej wyprawie!

Gdańsk – Tønsberg

ETAP IZdobyć Norwegię!

Nr. rejsu: N01

1.06.2024 (sobota) – 11.06.2024 (wtorek)

Czas trwania: 10 dni

Cena: 4000 PLN + 180 EUR składka jachtowa

Rejs nawigatorów

Oferta pierwszego etapu norweskiej przygody skierowana jest do osób pragnących zdobyć nowe umiejętności nawigacyjne oraz zagłębić się w tajniki astronawigacji. Nawigacja na rejsie będzie prowadzona WYŁĄCZNIE w formie zliczeniowej i terrestrycznej, z użyciem papierowych map morskich.

Naszą wyprawę rozpoczniemy w Gdańsku. Przed nami całe Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie i Skagerrak. Oddamy cumy i pod białymi żaglami ruszymy na podbój Norwegii. Mamy 10 dni, co wykorzystamy maksymalnie, by odwiedzić jak najwięcej niezwykłych miejsc na naszej drodze. Najbardziej atrakcyjne to zdecydowanie Christiansø, kanał Falsterbo, Kopenhaga, Helsingborg. Po wkroczeniu na wody Skagerraku zawitamy do Szwecji. Tamtejsze małe porty ukryte pomiędzy skałami w malowniczych zatokach z saunami… Przed nami pozostanie już tylko upragniona Norwegia. Zagłębiając się w szkierowe wybrzeże Tønsbergfjorden, zakończymy powodzeniem pierwszy etap norweskiej wyprawy w jednym z najstarszych miast Norwegii – Tønsbergu.

Profesjonalne szkolenie z astronawigacji

Rejs zawiera profesjonalne szkolenie z astronawigacji przy użyciu sekstantów i tabel. Szkolenie z astronawigacji poprowadzi znany wykładowca akademicki, kapitan żeglugi wielkiej, Jerzy Idzikowski.

Nr. rejsu: N02

11.06.2024 (wtorek) – 21.06.2024 (piątek)

Czas trwania: 10 dni

Cena: 3000 PLN + 180 EUR składka jachtowa

Przed nami niezwykle ciekawy odcinek. Naszym zadaniem będzie przebić się ze Skagerraku na Morze Północne, co nie jest wcale lekkim zadaniem przy zachodnich wiatrach. Silne prądy, trudna pogoda, spiętrzone fale. Przygoda w sam raz dla zapalonych żeglarzy! Tę trasę da się pokonać w trzy dni, lecz ze względu na wcześniejsze doświadczenia organizacyjne rozplanowana jest aż na dziewięć dni, by idealnie wpasować się w okna pogodowe! Po wyjściu z malowniczego Tønsbergfjorden czeka na nas wiele urokliwych portów: Flekkefjord, Egersund, Stavanger, Haugesund, Leirvik i inne, mniejsze, zagubione pośród fiordów. To tutaj zaczynają się głębokie i majestatyczne fiordy, które oczywiście planujemy zwiedzić!

Czym jest Fiord? – rodzaj głębokiej zatoki, mocno wcinającej się w głąb lądu, często rozgałęzionej, z charakterystycznymi stromymi brzegami, powstałej przez zalanie żłobów i dolin polodowcowych. (Wikipedia)

Po dziewięciu dniach żeglugi, eksploracji, wspólnych posiłków, gorącej kawy o poranku, zacumujemy w Bergen – w samym sercu miasta. To doskonałe miejsce ze względów logistycznych. Tramwaj na lotnisko, bezpośrednie loty do Gdańska w dobrej cenie. Celowo pomijam urok samego Bergen, to trzeba zobaczyć na własne oczy.

Bergen – Ålesund

ETAP III Majestatyczne fiordy

Nr. rejsu: N03

21.06.2024 (piątek) – 28.06.2024 (piątek)

Czas trwania: 7 dni

Cena: 2500 PLN + 160 EUR składka jachtowa

Ten odcinek jest szczególnie bliski mojemu sercu. Żeglugi pełnomorskiej będziemy mieli co najwyżej dwa dni, więcej nie jest konieczne… tutaj liczą się gigantyczne, majestatyczne fiordy w najlepszym ich wydaniu. Gdy przy wodzie ciepło, wysoko na szczytach dalej zalega śnieg. Zdecydowanie będziemy pływali ukryci pomiędzy ścianami fiordów, by móc zachwycać się ich pięknem, licznymi wodospadami, bajecznymi przystaniami. Naszym jedynym wyjściem na otwarte morze będzie konieczność opłynięcia Vestkapp, czyli zachodniego przylądka Norwegii, co samo w sobie zdecydowanie zakorzeni się w naszych wspomnieniach. Pierwszy kontakt z białymi nocami będzie zachwycający! Jasno będzie niemal cały czas, a im wyżej tym więcej słońca. Po jakimś czasie wielu żeglarzom to zaczyna przeszkadzać i zalepiają okna czym się da by móc się choć chwilę normalnie wyspać. Geirangerfjorden, Sæbø, Måløy, Urke… można przebierać w pięknie miejscowej przyrody i krajobrazu. Weźcie dobry aparat! Etap zakończymy po tygodniu w Ålesund. Tutejsze lotnisko pozwoli nam wrócić do domu lotami bezpośrednimi do Gdańska. Samo miasto ma charakter turystyczny i potrafi zachwycić.

Ålesund – Bodø

ETAP IVMorzem Norweskim…

Nr. rejsu: N04

28.06.2024 (piątek) – 10.07.2024 (środa)

Czas trwania: 12 dni

Cena: 3300 PLN + 260 EUR składka jachtowa

Ålesund zostawimy za rufą żegnając się z gigantycznymi fiordami. Ten odcinek ma szczególny charakter. Marzysz, żeby wytatuować sobie niedźwiedzia polarnego? Najpierw na niego zasłużmy. Właśnie na tym etapie przekroczymy koło podbiegunowe –  równoleżnik ziemski o szerokości geograficznej 66°33’39″N. W zależności od warunków atmosferycznych czekają nas dwie drogi: pierwsza w przypadku tych niesprzyjających to ciągłe przebijanie się do góry, możliwe że pod wiatr, odwiedzając zapomniane przez cywilizacje przystanie, zamieszkałe przez garstkę rybaków. Naszym celem jest północ. W wariancie bardziej pesymistycznym zatopimy się w surowe, niezwykle ciekawe miejsca do których większość z nas już nigdy nie będzie miała okazji powrócić… Wariant dobrej pogody oznacza Morze Norweskie, pełnomorską, szaleńczą żeglugę ku północy. To trzy doby niemal ciągłego przelotu wymagającego od nas utrzymania prędkości i kursu, by zaoszczędzony czas przeznaczyć na… Lofoty! Bez znaczenia, który wariant żeglugi będzie nas dotyczył, czeka nas niezwykła, dziewicza przygoda, zapadająca w pamięć na długo… Bodø będzie kolejnym portem granicznym w naszej wyprawie. Kolejny wieczór kapitański, wspólne szantowanie, trudne rozstanie z jachtem, kompanami i z… Norwegią.

Bodø – Tromsø

ETAP VArchipelag Lofotów

Nr. rejsu: N05

10.07.2024 (środa) – 21.07.2024 (niedziela)

Czas trwania: 11 dni

Cena: 3300 PLN + 240 EUR składka jachtowa

Rozpoczynamy zakrojoną na szeroką skale eksploracje Lofotów. Ten odcinek to przede wszystkim zdobycze terytorialne, niesamowite zdjęcia i żeglarstwo pośród gór. W ciągu 11-dniowej przeprawy planujemy odwiedzić Å, miasteczko o najkrótszej nazwie na świecie, słynne Reine na Lofotach, znany z II wojny światowej Narwik, zagłębić się w ten krajobraz, poczuć go całym sobą. Założenie główne to eksploracja i krótka żegluga pomiędzy kolejnymi miejscowościami Lofotów i wybrzeża Norwegii. W tych regionach mamy gigantyczne szanse na spotkanie z wielorybami i innymi mieszkańcami mórz. W ciągu całego rejsu przepłyniemy trasę Bodø LofotyNarwikTromsø, gdzie zakończymy przedostatni etap żeglugi na Nordkapp.

Tromsø – Nordkapp – Tromsø

ETAP VIZdobyć Nordkapp!

Nr. rejsu: N06

21.07.2024 (niedziela) – 1.08.2024 (czwartek)

Czas trwania: 11 dni

Cena: 3700 PLN + 250 EUR składka jachtowa

Mamy ponad tydzień a przed nami ważne zadanie – zdobyć Nordkapp! Dla wielu jest to wisienka na torcie. Ruszamy w krainę surową, smaganą wiatrem, morskimi falami, gdzie zimą ludzie słońca nie widzą. Ale spokojnie, nas noc tu nie zastanie. Pognamy prosto na przylądek północny. Naszym portem docelowym będzie Honningsvåg, gdzie planujemy świętować nasz sukces. Wpatrując się w morskie fale, szukając płetw wielkich ssaków ruszymy w drogę powrotną do Tromsø. Opłynięcie przylądka oznacza dla całej wyprawy pełen sukces!

Pozostałe informacje
Kapitan

kpt. jachtowy Piotr Zieliński

Rejs poprowadzę osobiście. Od Gdańska do samego Tromsø, włącznie z opłynięciem przylądka Nordkapp.

Zapraszam do zapoznania się z informacjami na mój temat a także na moją stronę na Facebooku!

Kwestie finansowe

Cena obejmuje:

  • miejsce na jachcie;
  • opiekę doświadczonego kapitana;
  • pakiet rejsowy zawierający czapkę, koszulkę oraz ciepły polar morski;
  • profesjonalne szkolenie z astronawigacji (dotyczy wyłącznie etapu I)

Składka jachtowa służy do pokrycia kosztów eksploatacyjnych tj.:

  • paliwa do jachtu;
  • gazu do kuchenki jachtowej;
  • opłat portowych;
  • pościeli;

Składka jachtowa zbierana jest w gotówce przez kapitana podczas zaokrętowania załogi. Nie podlega ona podwyższeniu lub zwrotowi, bez względu na koszty poniesione przez organizatora rejsu.

Załoga zaprowiantowuje jacht na cały rejs i solidarnie rozlicza się z poniesionych na ten cel kosztów. Kapitan nie uczestniczy w w/w składkach.

Jacht

s/y Yachting

Logistyka

Terminy etapów są nie przypadkowe. Harmonogram rejsu układany jest całkowicie pod możliwości i ceny biletów transportu lotniczego. Przy zakładanych datach, bilety lotnicze często będą najtańsze i bezpośrednie. Oczywiście na dzień dzisiejszy nie ma rozpisanych lotów na tak odległy termin, jednak po analizie poprzednich lat i aktualnych warunków linii lotniczych, nasze terminy są najbardziej korzystne. Pomagamy w wybraniu i zakupie najbardziej korzystnych połączeń lotniczych!

Gdańsk – tutaj pociągów wiele…

Tønsberg – Port Lotniczy Sandefjord Torp to bezpośrednie połączenia lotnicze za mniej niż 100 zł. Doskonałe połączenie dla zmian załogi w Tønsberg.

Bergen – Port lotniczy Bergen-Flesland. Bezpośrednie połączenia do Polski. Na i z lotniska dostaniecie się tramwajem, niemal do samej mariny (króciutki spacer przez centrum miasta)

Ålesund – Port lotniczy Ålesund. Dostaniecie się na lotnisko autokarem spod samej mariny.

Bodø – Połączeń bezpośrednich z Polski jest niewiele lub nie ma wcale. Loty z jedną przesiadką w Norwegii. Pułap cen biletów jest większy niż w przypadku poprzednich lotnisk. Zachęcam do rezerwacji wcześniejszej biletów by uzyskać jak najlepszą cenę.

Tromsø – Niedzielne połączenia bezpośrednie z Polski i do Polski.

Bez względu na wybrany etap, jesteśmy cały czas w kontakcie. Pomożemy zarówno z doborem lotów jak i ze znalezieniem transferu z lotniska do mariny.

Zaopatrzenie

W tej formie organizacji rejsu morskiego załoga zaopatruje jacht w prowiant i napoje. Należy jednak pamiętać że żywność w Norwegii jest bardzo droga a Coca-colą można robić interesy.

Kilka ważnych aspektów zaopatrzenia:

  • W Polsce zaopatrzymy jacht w długoterminowy prowiant (makarony, sosy, kasze, napoje gazowane). Spakujemy go osobno dla każdego etapu tak by ograniczyć wydatki załogi za granicą. Miejsce jest jednak ograniczone na ten cel.
  • W przypadku pewnych destynacji warto zakupić dodatkowy bagaż 32 kg, by przywieźć w nim prowiant drogą lotniczą. (Ważne, by brać pod uwagę ograniczenia dotyczące przewozu produktów spożywczych). Wszystko opierać się będzie o ustalenia załóg z konkretnych etapów.
  • Jeżeli każda osoba z załogi weźmie do bagażu rejestrowanego kilka produktów tj. hermetycznie zapakowane wędliny, sery, słodycze, znacząco obniży to cenę zakupów czynionych na miejscu.

Każdy z etapów jest na swój sposób malowniczy, niezwykły. Z każdym z nich wiąże się osobne, ciekawe osiągnięcie. Serdecznie zapraszam do udziału w moim flagowym projekcie na rok 2024, który tworze i organizuje we współpracy z grupą Morskie Szwędaki!

Kontakt

Jeżeli widzisz siebie jako uczestnika jednego lub więcej etapów, serdecznie zapraszam do kontaktu! Chętnie odpowiem na wszystkie pytania.